
Organizacja imprezy w domu vs. w lokalu. Plusy i minusy obu rozwiązań
Coraz częściej decydujemy się na organizację rodzinnych imprez w lokalu. Rocznica, urodziny, I Komunia Święty, czy Chrzest, to okazje, które często świętujemy w wynajętych przestrzeniach.
W ostatnim czasie jednak, w związku z zamkniętymi lokalami, uroczystości świętowaliśmy w kameralnym gronie w domach. Nawet w obecnej sytuacji, kiedy restauracje są otwarte, są osoby preferujące organizacje uroczystości w swoich “czterech ścianach”.
Na co warto się przygotować? Jakie są plusy i minusy obu rozwiązań?
Będą to jak zawsze spostrzeżenia wynikające z mojego indywidualnego doświadczenia. Chętnie więc poznam też Twój punkt widzenia na ten temat.
Jeśli dopiero planujesz zorganizować uroczystość w związku z ważnym dla Ciebie wydarzeniem i zastanawiasz się, czy zdecydować się na organizację w lokalu, czy w domu, liczę, że artykuł okaże się dla Ciebie pomocny:).
Jeśli mowa o organizacji imprezy w domu, tutaj przeczytasz o tym jak zorganizowałam spotkanie rodzinne z okazji uroczystości Chrztu Świętego mojego Synka:

No dobra, bez zbędnego gadania…
LOKAL
Zbliża się roczek Twojego dziecka, urodziny męża, rocznica rodziców etc., decydujesz się na organizację imprezy w lokalu. Oto co Cię czeka:
Przegląd lokali, które potencjalnie mógłbyś/mogłabyś wziąć pod uwagę, weryfikacja pod względem:
1.dostępności
2. lokalizacji i dogodnego dojazdu Twojego i Twoich gości
3. wystroju sali
4. proponowanego menu
5. KOSZTÓW
6. dodatkowych atrakcji, czy wyposażenia, na którym Ci zależy.
Być może masz sprawdzone już przez siebie, bądź znajomego miejsce i decyzja już zapadła. Super, tę „robotę” masz z głowy.
Nie ominie Cię jednak ustalanie z menadżerem (lub właścicielem Sali):
1. menu
2. czasu trwania, godziny rozpoczęcia i zakończenia imprezy
3. budżetu i kosztów ostatecznych
4. wystroju, dekoracji sali
A co za tym idzie konieczne będzie – (tak, według mnie konieczne, choćbyś znał/a dobrze wybrany lokal), podpisanie umowy, w której zawarte będą przynajmniej informacje dotyczące usługi w zamian za konkretne wynagrodzenie. „Umowa jest na złe czasy”, warto więc wyposażyć się w ten dokument.
Ok. To jest lista rzeczy, którymi trzeba się zająć, szykując uroczystość w lokalu. Jak to się przekłada w takim razie na plusy i minusy?

PLUSY
Jest ktoś kto wyręczy Cię:
w gotowaniu, podawaniu, zmywaniu, sprzątaniu, proponowaniu gościom „kawa, herbata, cukier, mleko, a może ciasto?”, a także w zadbaniu o odpowiedni wystrój lub dekoracje (chyba, że bierzesz to na swoje barki). Będziesz mógł/mogła w pełni skupić się na gościach, na tym by cieszyć się spotkaniem, a także trochę zrelaksować, pysznie zjeść i gościć się pomiędzy swoimi gośćmi.
To brzmi zdecydowanie fantastycznie.
Są więc jakieś minusy takiego rozwiązania?
MINUSY
Koszty. Za wygodę, pyszności, świetną atmosferę, będzie trzeba po prostu zapłacić. To w porównaniu do organizacji imprezy w domu, zdecydowany minus.
Co jeszcze?
Jeśli lokal jest rozległy, wyposażony w dodatkowe atrakcje, czy duży ogród, goście mogą się rozejść. W lokalu nie uda się stworzyć tak rodzinnej atmosfery jak w domu.
Ponadto jeśli masz dzieci, wielu rzeczy nie będziesz mieć pod ręką, które mogą się przydać. Trudniej też o spokojny kąt, gdzie będzie można nakarmić, czy przewinąć maluszka, lub wyciszyć trochę starsze dziecko.
Czas imprezy będzie ograniczony. Ostatecznie zawsze lokal wynajmujemy na konkretne godziny, jeśli Ty lub ktoś z Twoich gości będziecie chcieli przedłużyć imprezę, może będzie taka możliwość, na pewno jednak odpłatnie.

DOM
Szykując imprezę domową lista obowiązków jest zdecydowanie dłuższa:
- zaplanowanie menu, zrobienie zakupów, gotowanie lub zamówienie cateringu
- ustawienie stołów i krzeseł, czasem ich wypożyczenie, zaplanowanie miejsca, tak by goście mogli w miarę wygodnie się przemieszczać
- zadbanie o naczynia i zastawę
- zaplanowanie, zakup i ustawienie/zawieszenie dekoracji, w tym obrusy, serwetki, kwiaty i inne
- posprzątanie domu przed i po imprezie – to chyba najbardziej czasochłonne i pracochłonne zadanie
Z listy zadań od razu wynika kilka minusów:
MINUSY
- czeka Cię sporo pracy, trzeba będzie „narobić się” zarówno przed imprezą, jak i po
- to co w lokalu możesz oddać osobom trzecim, w domu wykonać będziesz musiał/a sam/a, chyba, że zaangażujesz swoich gości do pomocy
- nie zrelaksujesz się tak jak w domu, nie usiądziesz, a może tak jak ja podczas uroczystości z okazji Chrzcin mojego Synka – nie najesz;D
Istnieją jednak plusy organizacji uroczystości, czy imprezy w domu:
PLUSY
- rodzinna, przyjazna i nie do podrobienia przy organizacji imprezy w lokalu – atmosfera; uważam to za największą zaletę
- cokolwiek byś nie potrzebował/a – wszystko masz na miejscu, chociażby wpadniesz na pomysł, że w którymś momencie chciałabyś zmienić kreację na przykład na bardziej wygodną;)
- jedzenie, które pozostanie możesz zamrozić – wtedy obiady na kolejne dni masz „z głowy”, lub też wydać swoim gościom
- koszty są zdecydowanie niższe niż przy organizacji imprezy w lokalu, nawet jeśli zdecydujesz się na zamówienie cateringu, nie poniesiesz kosztów za obsługę i wynajem sali
- wszystko zrobisz jak zechcesz, bez ograniczeń, negocjacji i punktu widzenia osób trzecich, w tym przypadku menadżera, czy właściciela lokalu.
Jak można podsumować te dywagacje?
Największym plusem organizacji imprezy…
w lokalu jest tzw. „święty spokój”, Twoi gości, ale także Ty możecie się zrelaksować i cieszyć w pełni wspólnym spotkaniem.
w domu jest rodzinna, serdeczna atmosfera, możliwość porozmawiania każdego z każdym. Jest to też rozwiązanie ekonomiczne.
Największym minusem organizacji uroczystości
w lokalu są stosunkowo wysokie koszty.
w domu, dużo pracy, sporo przygotowań i jeszcze więcej sprzątania.
A jakie są Twoje doświadczenia?


Może Ci się spodobać

Organizacja imprezy na kilkanaście osób w domu – jak zorganizowałam spotkanie rodzinne z okazji Chrztu Świętego
12 sierpnia, 2021
Prezent dla rodziców z okazji ślubu – 10 pomysłów na upominek z serca
31 lipca, 2021